Två näringsämnen som gör min hud yngre!

Varför är det så viktigt att sköta huden även inifrån?
Vi har fyra utsöndringsorgan (utsöndrar sådant som kroppen vill göra sig av med, ex slaggämnen). Dessa är lever, njurar, lungor och vår hud (det största). Är det obalans mellan dessa organ så tar ett annat utsöndringsorgan över det svaga. Huden är ofta det utsöndringsorgan som får ta det tyngsta lasset. Det som exempelvis inte din lever eller dina njurar klarar av kommer att visa sig på huden. När det uppstår kvisslor, eksem, pigmentering osv är det kroppens sätt att prata med dig, vad det är som inte står rätt till.
Vi har tyvärr inte lärt oss att prata kroppens språk. Det vanligaste vi gör är att trycka ner det ytterligare genom att smörja på kortison eller andra krämer som täpper till, vilket förvärrar problemet på sikt då vi inte jobbar med grundorsaken. Huden påverkas mycket av stress och tyvärr förlorar den dess fasthet snabbare. Idag ser jag att även yngre får slapp hud allt tidigare. Men även att de har hudproblem av olika slag.

Viktiga komponenter är vad du äter för något och hur du väljer att leva ditt liv. Det har stor betydelse på hur din hud mår. Socker, processad mat och stress gör din hud slappare, att du får akne, eksem eller gör den gråare och att den helt saknar lyster.
Hudföryngring är det många som frågar mig om och jag har massor med naturliga och effektiva tips! Jag tar upp ett av dem här!

Hur gör jag för att få en yngre hud?
Det har varit ett stort intresse på senare tid att tillsätta kollagen för att främja hälsan och få ett mer ungdomligt utseende. Den typiska rekommendationen är att konsumera kollagenpulver eller benbuljong från djur. Men jag vet ett sätt där du kan stärka din hud från insidan som är billigt, säkert och inte består av animaliska produkter.

Vad är då kollagen?
Kollagen är ett protein som bildar bindväv i vävnader som hud, ligament, brosk, ben och tänder. Kollagen fungerar också som ett slags intracellulärt ”lim” som ger stöd till bl.a. blodkärl, hjärta, njurar, lever och ben. Kollagenfibrerna håller benet och blodkärlen starka, som exempelvis att tänderna sitter stadigt. Ett blödande tandkött eller en tandlossning kan exempelvis vara brist på C-vitamin. Kollagenet i din kropp sänks eller slutar att produceras vid ca 24 år ålder (rynkor uppstår då lättare). Efter det behöver du få stimulans utifrån, som massage, rörelse eller tillsätta rätt näring för att det skall bildas.

För att stärka upp kollagenet i din hud krävs det C-vitamin och två aminosyror, lysin och prolin. Prolin kan tillverkas i din kropp från andra aminosyror, så de viktiga näringsämnena är C-vitamin och lysin. Om du har tillräckligt av dessa näringsämnena, kan kroppen producera stora mängder prokollagen som sedan omvandlas till olika typer av kollagen för att förbättra, stärka och göra din hud mer vital. Forskning tyder också på att C-vitamin skyddar huden mot skador från solstrålning. Man vet även idag att skador på artärer kan bero på en C-vitaminbrist (kan även vara andra orsaker).

Så här gör du!
Se till att du får i dig tillräckligt med lysin och C-vitamin varje dag. Lysin hittar du i ärter, linser och mandlar och är de bästa vegetariska källorna. Vad du bör tänka på är att inte enbart äta lysin som enskild aminosyra för länge, utan blanda med ett komplex, så det inte blir brist på andra aminosyror på grund av dess samspel med varandra.

Vitamin C hittar du bl.a i röd paprika, hallon, tranbär, blåbär, grapefrukt, lime och citroner. Det viktiga är att du tillsätter C-vitamin i små portioner fördelat under hela dagen, då du kissar ut överskottet som kroppen inte kan ta upp just för tillfället. Därför ser man ett bättre upptag med små intag som fördelas under dagen.

Byt ut till mer grönsaker och undvik socker, vete och mjölk om du har problem med din hud. Glöm inte att tugga maten bättre, då detta underlättar till en bättre matsmältning och som underlättar att du tar upp näringsämnena bättre.

Gör även en regelbunden massage och använd dig av så rena hudprodukter du bara kan och ge kroppen den bästa näringen från både utsidan och insidan! Tänk på att allt som du sätter på huden skall även levern ta hand om och för att undvika belastning på kroppen så sätt på sådant som du även kan äta.

Du kan även tillsätta dessa näringsämnen i form av ett kosttillskott, men då rekommenderar jag att du bokar upp en tid hos någon som har kunskapen som kan hjälpa dig.

Behöver du hjälp med att se vilka näringsämnen du behöver mer av har jag hittills utbildat ca 80 stycken Hälso- och livsstilscoacher i Sverige. Jag rekommenderar gärna en som finns nära dig!

 

I februari startar jag en helt ny utbildning för hudterapeuter Advanced Skin Therapist. De kommer bl.a. få studera hur de kan jobba med hudens kvalité och stärka upp den inifrån med hjälp av rätt kost och rätt näringsämnen.

Går du idag till en hudterapeut och vill att hon skall ha mer kunskap om hur huden samspelar med kroppen och kunna få ännu bättre resultat? Då skulle jag uppskatta jättemycket om du vill tipsa om denna utbildningen! Eller är du själv hudterapeut så har jag ett väldigt bra erbjudande just nu!

Let the skin shine! 🙂

Kram
Johanna – Din hälsohero